مهمترین عامل موفقیت قهرمانان
کشتی شوشتر
wrestlingshoushtar

 

مهمترین عامل موفقیت قهرمانان

اعتماد به نفس و خودباوری

مقدمه

 اگر عوامل فنی و علوم بدنسازی را در ورزش حرفه ای کنار بگذاریم یکی دیگر ازعوامل موفقیت ورزشکاران  نخبه جهان عامل روحی و روانی  آنها است 

که سهم زیادی در موفقیت انها دارد زیرا اگر ورزشکاری از لحاظ امادگی فنی و بدنی در سطح بالایی  از استانداردهای  جهانی مربوط به ورزش خود باشند اما اگر مربیان نتوانند ورشکاران خود رااز حیث انگیختگی  تقویت کنند با شکست روبرو میشوند کما که در برخی از مسابقات سطح بالا جهان مثل المپیک

که تقریبا همه ی ورزشکاران از لحاظ فنی و امادگی بدنی در اوج شرایط ایدال هستند اما در عین ناباوری شکست های سنگینی میخورند به همین دلیل به    صورت مختصر به یکی از این  مباحث یعنی اعتماد به نفس می پردازیم.

در دنيا تنها کسي موفق مي شود که به انتظار ديگران ننشيند و همه چيز را از خود بخواهد.

 اعتماد به نفس يکي از کليد هاي طلايي و اساسي براي رسيدن به موفقيت در زندگي است. عزت نفس احساس ارزشمند بودن مي باشد و از مجموع افکار، احساسات، عواطف و تجربه هاي صحيحي که در طول زندگي آموخته مي شود، سرچشمه مي گيرد. عزت نفس شاخص خودباوري انسان است. عزت نفس بر پايه توانايي ما در ارزيابي دقيق از خود(شناخت خود) بنا شده و نکته قابل توجه پذيرش خود و ارج نهادن بي قيد و شرط به خويشتن است. اين بدان معنا است که همه توانايي ها و محدوديت ها بخشي از وجود انسان مي باشند که بايد به شکل واقع بينانه بشناسيم و در عين حال، بدون هيچ قيد و شرطي خود را پذيرفته و ارزشمند بدانيم.. عزت نفس زير بناي اعتماد به نفس در انسان است.

 به ميزان ارزيابي و خشنودي شخص نسبت به توانايي ها، ويژگي ها و ارزشهاي خودش اعتماد به نفس و به کلامي ساده تر خودباوري گفته مي شود.

 فوايد داشتن اعتماد به نفس را بدانيم

 اعتماد به نفس اولين ايستگاه حرکتهاي موفقيت آميز در عرصه زندگي است. اعتماد به نفس عامل رشد و ارتقاء انسان است. اشخاصي که اعتماد به نفس بالايي دارند، ارزش خود را براي دوست داشتن ديگران و مورد علاقه واقع شدن از سوي آنان حفظ مي کنند. خود را شايسته توجه دانسته و ديگران را نيز مورد توجه قرار مي دهند.

 

اعتماد به نفس به آدمي شکوه مي بخشد. اعتماد به نفس، يک انسان را از بقيه افراد متمايز مي سازد. انسانهايي که اعتماد به نفس عالي دارند، اگر آن را با تواضع و لبخند ترکيب کنند از خود چهره اي شاداب، جذاب و محبوب مي سازند.

 اشخاصي که اعتماد به نفس بالايي دارند حرف هاي ديگران را مي شنوند. ارزش خود را براي شناخت خود و اطرافيان حفظ مي کنند. خود و ديگران را تشويق به انجام کارهاي خوب کرده و براي خوب بودن و شناخت ديگران به عنوان انسان هاي خوب تلاش مي کنند. اعتماد به نفس شاخص شجاعت و قدرت ابراز وجود است.

 

اعتماد به نفس توانمندي يک فرد را در عرصه زندگي و در مواجهه با مسايل نشان مي دهد.اعتماد به نفس در انسان قاطعيت مي آورد

 

افرادي که داراي اعتماد به نفس هستند، مسيوليت کارهايشان را به راحتي مي پذيرند. نتايج و مسووليت اعمال شان را مي پذيرند و به سرزنش متوسل نمي شوند و از ديگران به عنوان قرباني براي اعمالي که نتايج منفي پيدا مي کنند، استفاده نمي کنند. به راحتي در موقعيت هاي غير ضروري به ديگران نه مي گويند. شخصيتي خلاق دارند، آنها توانايي خود را براي موفقيت در مدرسه، محل کار و جامعه به بهترين نحو به دست مي آورند. خودخواه و خودمحور نيستند. اين اشخاص هدف گرا هستند و براي رسيدن به اهداف خود تلاش مي کنند. آنها مي دانند از کجا آمده اند، الان کجا هستند و به کجا مي روند. خود را داناي کل نمي دانند و محدوديت هاي خود را در نظر مي گيرند. انزوا طلب نيستند و روابط خوبي با ديگران دارند.

 

 

 

معايب نداشتن اعتماد به نفس

 

کسي که اعتماد به نفس را از دست بدهد بيچاره و ناتوان خواهد شد، از امکانات و استعدادهاي خود بهره برداري نخواهد کرد، وابستگي اش به ديگران افزايش مي يابد، کم کم گوشه گير و افسرده مي شود و دهها مشکل ديگر گريبانگيرش مي شود. افرادي که اعتماد به نفس پايين دارند، خود را گمشده مي پندارند و براي مورد توجه واقع شدن، خود را بي ارزش مي کنند. به خاطر ضعف هاي خود ديگران را سرزنش مي کنند. استعدادها و قريحهه هاي خود را دست کم مي گيرند. همچنين احساس بي هويتي و بي ارزشي مي کنند. آنها اغلب در رفتار خود با ديگران کم رو هستند و از درگيري با ديگران مي ترسند.

 

 

 

چگونه اعتماد به نفس خود را بالا ببريم

 

تصورات ذهني در مورد خودتان را اصلاح کنيد. هر شخصي داراي خصايص و ويژگي هاي خاص خود است. عدم توجه به اين تفاوت ها باعث مي شود تا شخص از خود توقع و انتظار بي جا داشته باشند و براي اثبات خود قدم در راهي بردارند که از همان ابتدا،آخرش پيداست. ما حصل اين کار شکست بوده و شکستهاي مکرر مخرب ترين چيز براي اعتماد به نفس است. بدانيد که منحصر به فرد هستيد. و احساس رقابت با ديگران نکنيد. و همواره رقيب خودتان باشيد. انسان هايي که اعتماد به نفس دارند خودشان را با ديگران مقايسه نمي کنند. فقط خودشان را با بهترين کسي که مي توانند باشند مقايسه مي کنند.ويژگي هاي منفي خود را شناسايي کرده و بر آنها غالب شويد.

 

هر روز را روزي با ارزش تصور کنيد و تمام توانايي خود را به کار گيريد تا از آن خوب استفاده کنيد. علايق و توانمندي هاي خود را مشخص کنيد و در جهت حصول و تکميل آنها بکوشيد. در اين رابطه واقعيت ها را فراموش نکنيد و سعي کنيد منطقي باشيد.

 

هر زماني که فرصت به دست مي آوريد در کارهاي گروهي در مدرسه،منزل و غيره بر حسب توانايي هاي خود شرکت نماييد. گوشه گير نباشيد. زيرا از موثرترين عوامل تضعيف اعتماد به نفس مي باشد.

 

براي رسيدن به هدف برنامه ريزي کنيد و آن را گام به گام به موفقيت نزديک کنيد. کارهايي را در طول هفته انجام دهيد که به شما انرژي بدهد.

 

در تمام مراحل زندگي مسئوليت کامل اعمالتان را بر عهده بگيريد. از اينکه ديگران را مقصر بدانيد و بهانه تراشي کنيد دست برداريد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:,
ارسال توسط کورش شیرازی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 24
بازدید دیروز : 14
بازدید هفته : 73
بازدید ماه : 875
بازدید کل : 106466
تعداد مطالب : 547
تعداد نظرات : 77
تعداد آنلاین : 1


<-PollName->

<-PollItems->


Up Page