رابطه گرد و غبار و سرطان ریه
کشتی شوشتر
wrestlingshoushtar
رابطه گرد و غبار و سرطان ریه

Brian Bienkowsk

بر اساس تحقیقات جدید، زنانی که سیگاری نیستند ولی سال های زیادی در جوامع آلوده به ذرات ریز زندگی می کنند، احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان ریه را دارند.
 
زیست بوم - نفیسه پناهی/ Brian Bienkowski : بر اساس تحقیقات جدید، زنانی که سیگاری نیستند ولی سال های زیادی در جوامع آلوده به ذرات ریز زندگی می کنند، احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان ریه را دارند.

در این مطالعه که تا به امروز جزء یکی از بزرگترین تحقیقات به شمار می رود، تلاش شده تا این حقیقت را به اثبات برساند که در معرض دوده قرار گرفتن به صورت مزمن، ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه مخصوصا در میان افراد غیرسیگاری را افزایش دهد.

دکتر نورمن ادلمن مشاور ارشد پزشکی در انجمن ریه آمریکا گفت: با توجه به نتایج مطالعه به نظر می رسد که نزدیکی به آلودگی هوا در ابتلا به سرطان تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

با هدایت و رهبری محققان دانشگاه هاروارد، این مطالعه بر روی 103 تا 650 زن در ایالات متحده که در معرض 3 اندازه از ذرات موجود در هوا قرار گرفته اند، مورد ارزیابی قرار گرفته است. آنها تعداد زنانی که بین سال های 1994 و 2010 به سرطان مبتلا شدند (2155نفر) و میزان آلودگی که در 6 سال گذشته در نزدیکی منازل آنها بوده است را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند.

تمامی سایزهای ذرات آلاینده مخصوصا کوچکترین آنها (PM2.5 )، با افزایش احتمال ابتلا به سرطان ریه ارتباط داشت. بر طبق این مطالعه که در مجله سلامت محیط زیست منتشر شد، به ازای هر افزایشی در میزان PM2.5حتی به مقدار ناچیز، خطر ابتلا به سرطان ریه در بین زنان غیرسیگاری و یا زنانی که حداقل در 10 سال گذشته سیگار را ترک کرده اند، تا 37 درصد افزایش داشته است.

منابع آلاینده هوا متفاوت می باشد. اگرچه این تحقیق نشان می دهد که ترافیک در افزایش خطر ابتلا به سرطان نقش دارد، اما این نتیجه از نظر علمی خیلی قابل توجه نیست زیرا تعداد کمی از زنان در این مطالعه در مجاورت جاده های اصلی زندگی می کردند.

 ذرات ریز خروجی از کامیون ها، اتوبوس ها، اتومبیل ها، کارخانه ها و آتش سوزی، می تواند به اعماق ریه نفوذ کرده و خطر ابتلا به مشکلات ریوی و حملات قلبی در مردم را بالا ببرد.

طبق اعلام انجمن ریه آمریکا، بیش از 46 میلیون آمریکایی یا نزدیک به 15 درصد آنها در مناطقی زندگی می کنند که دارای سطوح ناسالم آلودگی به ذرات ریز می باشند. مناطقی از ایالات متحده که بالاترین سطح آلودگی را دارا می باشند شامل لس آنجلس، کالیفرنیا، شیکاگو و هوستون هستند.

هرچند این تحقیق ثابت نمی کند که صرفا آلودگی هوا باعث سرطان ریه شده است. اما در آخرین مطالعات متعدد در زمینه سلامت انسان، ارتباط ذرات ریز با سرطان ریه مشخص شده است. این چنین مطالعاتی باعث شد که در سال گذشته، آژانس بین المللی سرطان، ذرات ریز که برای انسان ها سرطان زا هستند را طبقه بندی نماید.

یکی از شایع ترین سرطانها که هر ساله حدود 160.000 آمریکایی به علت آن جان خود را از دست می دهند سرطان ریه می باشد. تقریبا 90 درصد از سرطان های ریه به سیگار کشیدن نسبت داده شده، اما با توجه به آمار انجمن سرطان آمریکا، هرساله در حدود 16هزار تا 24 هزار غیر سیگاری نیز در ایالات متحده جان خود را از دست می دهند.

محققین اثرات قرارگرفتن در معرض ذرات ریز را از طریق ارتباط داده های کیفیت هوای محلی با مدل های مربوطه مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند که در این مدل ها فاکتورهایی از قبیل مقدار نزدیکی محل زندگی زنان به جاده های اصلی و صنایع و همچنین شرایط آب و هوایی را مد نظر داشتند.

ادلمن از انجمن ریه آمریکا گفت که یکی از نقاط قوت این مطالعه این بود که قرار گرفتن در معرض ذرات ریز به جای یک زمان کوتاه، در یک بازه زمانی شش ساله بررسی گردید.

با این حال یکی از محققان گفت: این مطالعه به اندازه کافی به گذشته زنان توجه نکرده است. مواجه بودن با منابع آلاینده در گذشته خیلی مهم می باشد زیرا سرطان در بیشتر از یک دهه گسترش می یابد.

فرد لیپفرت که قبلا در آزمایشگاه ملی بروک هاون کار می کرد و مقالات متعددی را در زمینه آلودگی هوا و سلامت منتشر کرده است گفت: این مطالعه در حال حاضر از فاکتور تماس با ذرات ریز به مقدار کم یا زیاد استفاده می کند تا در بازه زمانی طولانی انواع پاسخهایی که دریافت می کند را طبقه بندی نماید.

لیپفرت گفت: مسئله دیگری که وجود دارد هوای داخلی ساختمانها است که اصلا به آن توجه نمی شود.

لادن گفت: منابع داخلی انتشار ذرات ریز شامل دود سیگار، آشپزی، بخاری های نفتی می باشند. محققین نسبت به اینکه چندبار پنجره ها توسط زنان باز و بسته شده و یا چه مقدار از زمان خود را در خارج از منازل صرف می کنند اطلاعات کافی ندارند.

لادن اهمیت تماس های گذشته با مواد آلاینده را تایید می کند، اما دانشمندان معمولا به دلیل نبود اطلاغات کافی و در دسترس، در محدودیت قرار دارند. ذرات به طور معمول برای یک یا دو دهه گذشته اندازه گیری نشده اند. ایشان گفتند که در حالت ایده ال شاید این داده ها برای 20 سال گذشته موجود باشند.

لادن گفت: با این حال این مسئله یعنی آلودگی هوا و به خصوص ذرات، یک خطر بسیار مهم می باشد و ما مطمئن نیستیم که چه سطحی از ایمنی و امنیت در این زمینه وجود داشته باشد.

 

منبع : اکسیِژن


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط کورش شیرازی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 35
بازدید ماه : 509
بازدید کل : 106987
تعداد مطالب : 547
تعداد نظرات : 77
تعداد آنلاین : 1


<-PollName->

<-PollItems->


Up Page