کشتی شوشتر
wrestlingshoushtar

 

در چهل و سومین سالگرد جهان پهلوان تختی ، مطلبی به قلم مرحوم پهلوان مصطفی تاجیک یکی از نزدیکترین یاران آقا تختی به چاپ رساندیم .

مصطفی تاجیک همیشه تاکید داشت که تنها یک جهان پهلوان هست و آن هم آقا تختی است ،این نظر باعث دلخوری بسیاری از نامداران شد و حتی یکبار با یکی از بزرگان و صاحب بازوبند پهلوانی نیز سر این موضوع کدورت پیش آمد.

یاد هر دو دوست گرامی باد...

در تشییع جنازه تختی چه گذشت؟!!!

 



ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 6 ارديبهشت 1391برچسب:,
ارسال توسط کورش شیرازی

جهان پهلوانا ، صفاي تو باد                        دل مهرورزان ، سراي توباد
 
جهان ورزش ، هرگز ياد ندارد ، قهرماني با اينهمه عاشق و سپاسگزار ....
به راستي ، كه را سراغ داريد، تا اين اندازه محبوب و ستودني ؟


 
 



ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 6 ارديبهشت 1391برچسب:,
ارسال توسط کورش شیرازی

به نقل از سايت هيئت كشتي تهران: آقاي محمد ابراهيم امامي رئيس كميته داوران هيئت كشتي تهران اين قوانين و نحوه امتياز دهي را اينگونه بيان نمودند:

ارزش فنون درقوانين FILA
ورزش کشتي همانند ديگررشته هاي ورزشي ازقوانين ومقررات خاصي پيروي مي کند که بوسيله آن برنده وبازنده دريک مسابقه مشخص خواهند شد ومهمترين مبحث داوري کشتي ارزشيابي فنون توسط داوران مي باشد که دانستن آن براي مربيان ، کشتي گيران ، سرپرستان ، داوران وحتي تماشاچيان امري ضروري مي باشد بااين مقدمه کوتاه بصورت مختصرمي پردازيم به نحوه ارزشيابي فنون کشتي توسط داوران :

  1. داوران فنون کشتي را با امتيازات ( 5و3،2،1 ) ارزشيابي مي کنند.
  2. طبق مقررات فدراسيون بين المللي کشتي FILA   وبه جهت ترغيب کشتي گيران به اجراي فنون مختلف ريسک کننده ( مجري فن ) اگردراثراجراي فن خودش وبدون اينکه مدافع عکس العملي روي اوداشته باشد درخاک فرود آيد امتيازي ازدست نخواهد داد .
  3. چنانچه مهاجم براي اجراي فن خودش درحالت پل قرار گيرد فقط درشرايطي دوامتياز ازدست خواهد داد که مدافع اورا بلوکه کند و روي پل نگه دارد .
  4. کشتي گيري که درحين اجراي فن شانه هايش به تشک بخورد (‌ضربه آني )‌به حريف او دو‌ امتياز تعلق مي گيرد.
  5. اگر کشتي گيري به پشت حريف برود درشرايطي که علاوه برکف پاها سه نقطه ازبدن مدافع مثل دودست ويک زانو ، دوزانو ويک دست ويا دودست وسر با تشک درتماس باشد يک نمره به مهاجم مي دهند . ( شرايط خاک کردن )‌
  6. فنوني که درست اجرا شود ومدافع پرتاب شود ولي به خطرنرود يک نمره به مجري تعلق خواهد گرفت مانند اجراي فن تندروبه خطرنرفتن مدافع .
  7. هرگاه مهاجم بتواند حريف را به مدت حداقل 5 ثانيه روي پل نگه دارد علاوه برامتياز آن فن يک نمره ديگربه او تعلق خواهد گرفت .
  8. وارد شدن پاي کشتي گيربه منطقه ايمني تشک يک نمره براي حريف مقابل دارد (تماس پا )
    تبصره: خروج پا درفضا ازتشک کشتي  بدون تماس با تشک  جزء خروج ازتشک محسوب نمي شود.
  9. اگرکشتي گيرمجري درکلينچ Ordered  hold درمدت 30 ثانيه نتواند امتيازي کسب نمايد يک نمره به حريفش تعلق خواهد گرفت .
  10. هرگاه ازحالت خاک کشتي گير بتواند حريفش را به حالت خطر ببرد دو امتياز دريافت مي کند.
  11. هرگاه مدافع براثر انجام اعمال خطا مانع اجراي فن مهاجم شود يک اخطار به مدافع و دو‌ امتياز به مجري فن داده خواهد شد.کشتي گيري که از حالت ايستاده فني را اجرا نمايد وحريف را مستقيماً به خطرببرد (‌زيبا نباشد ) سه امتياز دريافت مي کند .
  12. هرفني که با بلند کردن حريف ازتشک درارتفاع کم انجام پذيرد ومدافع به خطربرود سه امتياز دارد.
  13. کليه فنون ايستاده پرتابي ويا فنوني که ازخاک شروع وبا شرط اينکه مدافع اززمين کنده شود ( کاملا ازتشک جدا شود )‌ وبا ارتفاع زياد حريف تابانده ومدافع مستقيماً به خطر رود پنج امتياز به مجري فن تعلق مي گيرد. مانند اجراي فن سالتو.
  14. اجراي يک فن 5 امتيازي و يا دوفن 3 امتيازي پايان بخش يک تايم ( period ) کشتي خواهد بود.
  15. تبصره :‌ داوردراين زمان نبايد روي پل يا حالت خطرکشتي را قطع نمايد .
  16. اخطارهاي داده شده به کشتي گيران به دليل فرارازتشک ، فرارازاجراي فن، ممانعت

ازشروع کشتي ، بکاربردن فن غيرمجازوحرکات غيراخلاقي بعد ازهراخطار به حريف مقابل يک يا دو امتياز تعلق مي گيرد.
توضيح:‌ براي فرار ازتشک درحالت خاک و يا موقعيت سرپا يک امتياز به مهاجم ويک اخطاربه مدافع مي دهند. ولي فرارازتشک درحالت خطردوامتياز براي مهاجم ويک اخطاربراي مدافع دارد.
موارد فوق الذکر مقرراتي است که فدراسيون بين المللي کشتي ( FILA ) قصد تغييرآنرا ندارد و مسلماً اشراف کامل به اين مقررات باعث هماهنگي بيشترمربيان داوران وکشتي گيران خواهد شد ودرنتيجه اعتراضات دررقابتها به حداقل خواهد رسيد .

 




تاریخ: چهار شنبه 6 ارديبهشت 1391برچسب:,
ارسال توسط کورش شیرازی

"ورزش" نه تنها با "روزه" منافاتي ندارد بلكه اگربه‌صورت صحيح و اصولي انجام شود، باعث آرامش و كاهش استرس ورزشكاران مي‌شود واستقامت فكري و صبر آنان را تقويت مي‌كند.

 




ماه مبارك رمضان، ماه خير و بركت ، ماه انسان ساز و ماه نزول بركات است كه هرچه انسان كامل تر باشد از فوايد اين ماه بيشتر بهره مي‌برد.
"ورزش" كه همواره براي سلامتي جسم و روح به آن سفارش شده است ، در اين ماه جلوه پررنگتري يافته و مي‌تواند نقش خود دراين مهم را بهتروبيشتر ايفا كند.
"ورزش" نه تنها با "روزه" منافاتي ندارد بلكه اگربه‌صورت صحيح و اصولي انجام شود، باعث آرامش و كاهش استرس ورزشكاران مي‌شود واستقامت فكري و صبر آنان را تقويت مي‌كند.
ورزش در ماه رمضان از تجمع چربي در بدن جلوگيري كرده و عمل سوخت و ساز را تسهيل مي‌نمايد بطوريكه ورزشكاراني كه روزه مي‌گيرند كمتر دچار مشكلات گوارشي و قند خون مي‌شوند.
ورزشكاران مي‌توانند با يك برنامه غذايي غني،انرژي مورد نياز را براي انجام فعاليت‌هاي ورزشي و حفظ ساختار بدني بدست آورند.
استفاده به موقع و به اندازه از آب ازديگر نكاتي است كه مي‌بايست در طول اين ماه به آن توجه كرد.
در ماه مبارك رمضان كم آبي مي‌تواند در برخي از موارد به خصوص هنگام ورزش كردن مشكل ساز شود اما با تغيير زماني در برناه‌هاي ورزشي مي‌توان بااين مشكل مقابله كرد.
ورزشكاران مي‌توانند برنامه ورزشي صبح خود را به عصر و بعد از افطار منتقل كنند و به اين ترتيب، احتمال وقوع مشكلات را به حداقل برسانند.
به‌افرادي كه امكان تغيير برنامه ورزشي خود را ندارند نيز توصيه مي‌شود كه درهنگام سحر و افطار مقدار بسيار زيادي آب بنوشند تا علاوه براينكه اين نياز بدن را مرتفع كرده باشند ، مقداري آب در بدن ذخيره كنند تا در موقع نياز و از دست رفتن آب بدن، از آن بهره جويند و به اين ترتيب احتمال وقوع خطرات ناشي از كم آبي را به حداقل برسانند.
راهكار ديگر هم اين است كه افراد از مصرف مواد غذايي كه باعث از دست رفتن آب بدن از راه ادرار مي‌شود، خودداري كنند.
در اين بين كافئين يكي از مهمترين اين مواد است كه در قهوه و چاي فراوان وجود دارد.
يک کارشناس ارشد تغذيه گفت: روزه داري با شرط رعايت نکات تغذيه‌اي و جلوگيري از پايين آمدن فشار و قند خون، نه تنها منافاتي با ورزش کردن ندارد، بلکه به انجام هر چه بهتر فعاليت‌هاي ورزشکاران نيز کمک مي‌کند.
علي اشرف رشيدي در گفت وگویی بر مصرف تمام گروه‌هاي اصلي غذايي (شير و لبنيات، نان وغلات، سبزيجات و ميوه جات، گوشت، تخم مرغ و حبوبات بدون پوست) در ماه مبارک رمضان براي ورزشکاران روزه دار تاکيد و خاطرنشان کرد: ورزشکاران مي‌توانند با يک رژيم غذايي سالم، نيازهاي مورد نياز بدنشان را تامين کرده و از فوايد روزه براي سلامتي خود برخوردار شوند.
وي با اشاره به نياز بيشتر ورزشکاران به انرژي، پروتئين و ويتامين، گفت: نبايد ميزان انرژي دريافتي از پروتئين در ورزشکاران بالا باشد، اگر آنها سعي کنند حدود 15 تا 20 درصد کل انرژي دريافتي روزانه را از پروتئين بگيرند، براي بدنشان کافي است، زيرا مصرف زياد پروتئين سبب ايجاد مواد زايد در خون شده و احساس خستگي را هنگام ورزش براي ورزشکاران بوجود مي آورد.
اين کارشناس ارشد تغذيه با تاکيد بر عدم مصرف زياد نمک، علت اين امر را دفع مايعات و اسيد فوليک از بدن و احساس تشنگي عنوان کرد و افزود: با يک رژيم متعادل و صحيح، نمک کافي به بدن ورزشکاران مي‌رسد و نيازي به استفاده از نمک اضافي نيست.
وي توصيه کرد: ورزشکاران در اين ماه سعي کنند از مصرف غذاهاي سرخ کرده خودداري کرده و براي طبخ غذا از روشهاي ديگري مثل آب پز کردن و يا بخارپز کردن استفاده کنند.
رشيدي گفت: براي دور ماندن از عوارض بعدي در دستگاه گوارشي، ورزشکاران روزه دار بايد ازخوردن غذاهاي چرب، حجيم و نفاخ، محرک و پرنمک درسحر و افطار پرهيز کنند.
اين کارشناس تغذيه با بيان اين که ورزشکاران بايد افطار را با نوشيدن يک فنجان آب گرم، چاي کمرنگ و يا شير گرم شروع کنند، افزود: ورزشکاران روزه دار براي دوري از سوءهاضمه بايد توجه کنند که مايعات مصرفي افطارشان خيلي گرم و يا خيلي سرد نباشد.
وي بر مصرف آب و آبميوه تازه در افطار تاکيد کرد و با توصيه به اين که ورزشکاران ميزان زيادي آب را يک جا در افطار ننوشند، تصريح کرد: اين امر باعث بي حالي، ضعف و درد معده مي‌شود.
رشيدي گفت: در ساعات بعد از افطار توصيه مي‌شود، ميزان نوشيدن آب و مايعات بيشتر شود تا ورزشکاران در هنگام ورزش، دچار مشکل کم آبي نشود.
اين کارشناس ارشد تغذيه با بيان اين که ورزشکاران روزه دار در افطار مي توانند، نان و پنير و گردو، خرما، نان و سبزي تازه استفاده کنند، اظهارداشت: بعد از شروع ا فطار اين افراد مي‌توانند از يک وعده غذاي سبک، پرکالري و زود هضم مثل خرما، شله زرد، شير، کشمش و انجير خشک استفاده کرده و درهنگام شام (يکي دو ساعت بعد از افطار) نيز از يک غذاي ساده مثل سوپ و حليم استفاده کنند.
وي با تاکيد بر عدم حذف وعده سحر و با بيان اين که بهتر اين است که بيشتر انرژي بدن با خوردن سحري تامين شود، افزود: ورزشکاران سعي کنند بدون سحري روزه نگيرند، زيرا در اين صورت فرد حتما در طول روز دچار ضعف و بي حالي خواهد شد.
رشيدي توصيه كرد: ورزشکاران در وعده سحري با اين ديد که در طول روز احساس گرسنگي نداشته باشند، پرخوري نکنند، زيرا که پرخوري هنگام سحر باعث مي‌شود در ساعات ابتدايي بعد از سحر فشار زيادي به معده و دستگاه گوارش وارد شده و سوء‌هاضمه و نفخ معده را در فرد ايجاد کند.
اين کارشناس ارشد تغذيه گفت: همچنين ورزشکاران بايد کمي زودتر بخوابند و يک ونيم ساعت قبل از اذان صبح بيدار شوند تا فرصت بيشتري براي استفاده تدريجي از مواد غذايي و مايعات داشته باشند.
رشيدي براي جلوگيري از بروز تشنگي در ورزشکاران روزه دار پيشنهاد كرد تا از مصرف غذاهاي خشک مثل کوکوها، گوشت سرخ شده، جوجه کباب، خامه، سس مايونز و کالباس بايد در سحر پرهيز کنند.
وي با بيان اينکه استفاده از شربت عسل (يک قاشق کوچک عسل به اضافه يک ليمو ترش تازه) در سحر توصيه مي‌شود، اظهار كرد: مصرف شربت عسل در سحر به ورزشکاران کمک مي‌کند که در طول روز ديرتر تشنه شوند.
رشيدي اظهار كرد: ورزشکاران سعي کنند، بعد از خوردن سحري نخوابند، زيرا وضعيت درازکش باعث برگشت موادغذايي معده به مري ( رفلاکس به مري) و ترش کردن آنها مي‌شود.
وي گفت: ورزشکاران سعي کنند در ماه رمضان تمرينات ورزشي خود را سبک‌تر انجام دهند زيرا انجام حرکات ورزشي سنگين، موجب از دست دادن نمک، آب زياد و ضعف شديد در ورزشکاران مي‌شود.
رشيدي، زمان مناسب شروع ورزش را سه ساعت بعد از مصرف افطار و شام دانست و خاطرنشان كرد: فاصله بين غذا خوردن و ورزش کردن باعث مي‌شود تا بدن فرصت هضم غذا را پيدا کرده و خون به راحتي در عضلاتشان جريان پيدا کند.
وي در پايان، انجام ورزش‌هاي مناسب، شنا و پياده‌روي را براي آماده نگه داشتن بدن ورزشکاران ضروري دانست




تاریخ: چهار شنبه 6 ارديبهشت 1391برچسب:,
ارسال توسط کورش شیرازی

 پژوهشگران كانادایی اعلام كردند نوشیدن دو لیوان شیر پس از ورزش، به سوزاندن بیشتر چربی و افزایش حجم ماهیچه ای كمك می كند.

محققان دانشگاه مك مستر در همیلتون ایالت اونتاریو، 56 مرد 18 تا 30 سال را طی یك دوره 12 هفته ای بررسی كردند. برای این افراد برنامه ورزشی بلند كردن وزنه، طی پنج روز در هفته ارایه شد.
شركت كنندگان در این مطالعه به سه گروه تقسیم شدند:
گروه اول) پس از ورزش، دو لیوان شیر كم چربی مصرف كردند.
گروه دوم) پس از ورزش، نوشیدنی سویا (با همان میزان پروتئین و انرژی موجود در شیر) مصرف كردند.
گروه سوم) پس از ورزش، نوشیدنی كربوهیدراتی مصرف كردند.
بعد از 12 هفته معلوم شد گروهی كه شیر نوشیده بودند، حدود یك كیلوگرم چربی و گروهی كه كربوهیدرات مصرف كرده بودند، نیم كیلوگرم چربی از دست داده بودند. این در حالی است آنهایی كه نوشیدنی سویا خورده بودند، چربی از دست نداده بودند.
در عین حال گروهی كه شیر نوشیده بودند، در مقایسه با آنهایی كه سویا مصرف كرده بودند 40 درصد یا 1135 گرم به حجم ماهیچه ای خود افزوده بودند.
علاوه بر این گروهی که شیر مصرف کرده بودند، 36 درصد یا 1500 گرم حجم ماهیچه ای بیشتر نسبت به گروه مصرف کننده نوشیدنی كربوهیدرات پیدا کرده بودند.

خواص شير در سلامت قلب 

 اگر بخواهید دقیق‌تر بدانید، قضیه از این قرار است كه سندرمی وجود دارد به نام "سندرم متابولیك".

این سندرم، مجموعه علائمی است كه اگر فرد چند تای آن را داشته باشد، باید فكری به حال خودش بكند و بیشتر مراقب باشد، چون می ‌تواند نشان ‌دهنده خطر قریب ‌الوقوع بیماری قلبی و سكته در او باشد.
علائم سندرم متابولیك

علائم سندرم متابولیك،عبارتند از: فشار خون بالا ، تری‌گلیسیرید بالا ، كلسترول خوب یا همان HDL پایین، قند خون بالا و همین طور چاقی شكمی.

حالا می ‌توانیم اصل خبر را، به گزارش رویترز، دوباره مرور كنیم: كسانی كه روزانه شیر می‌ خوردَند، به نسبت كسانی كه "به ندرت" به‌ آن رغبت نشان می ‌دادند، 62 درصد كمتر احتمال دارد كه به سندرم متابولیك دچار شوند. این نتایج، از بررسی 2 هزار و 400 مرد میانسال بریتانیایی، به مدت حدود 20 سال به دست آمده است.

نتایج مشابهی هم در مورد مصرف پنیر و ماست به دست آمده و این خوراكی‌ها هم همین فایده را داشته‌اند.

جالب است از سرنوشت افرادی كه در این مطالعه دچار سندرم متابولیك شده‌اند، خبر داشته باشیم. این افراد 79 درصد بیشتر از سایرین دچار حمله قلبی شدند، 4 برابر جمعیت نرمال جامعه دچار دیابت یا بیماری قند شدند و احتمال فوتشان در عرض این 20 سال،46 درصد بیشتر از سایرین بود.

این بررسی‌ها، در دانشگاه "كاردیف" انگلستان انجام شده و نتایج آن در نشریه " اپیدمیولوژی بهداشت جامعه "چاپ شده است. البته این مطالعه ثابت نمی‌ كند كه با مصرف لبنیات، قطعاً به علائم سندرم متابولیك دچار نمی‌ شوید.

این نتایج تنها نشان‌ دهنده نوعی رابطه بین این دو موضوع است كه برای اثبات قطعی نوع این رابطه، باید مطالعات بالینی و مداخله‌ای بیشتری صورت گیرد. با این حال، از آنجا كه به دلایل گوناگون، مصرف لبنیات مفید شناخته شده است، می‌ توانیم از همین الان آن را به عنوان یك توصیه جدی برای همه مطرح كنیم.
شیر

در مطالعات قبلی هم نقش لبنیات در پیشگیری از انواع بیماری‌ها بررسی شده و نتایج مشابهی به دست آمده است. به عنوان مثال چندی پیش، محققان آمریكایی گزارش دادند كه افرادی كه روزانه مقادیر بالایی از مواد حاوی كلسیم و ویتامین D استفاده می ‌كنند، 18 درصد كمتر از بقیه احتمال دارد كه دچار دیابت نوع 2 شوند و همان طور كه می ‌دانیم، لبنیات گوناگون سرشار از این دو ماده حیاتی هستند.
اما شیر و لبنیات، از چاقی هم تا حدی پیشگیری می ‌كنند. همان طور كه می‌ دانیم، اكثر آنها حاوی مقادیر قابل ‌‌ملاحظه‌ای كلسترول هم هستند. پس چطور است كه افرادی كه از این خوراكی‌ها می‌ خورند، كمتر چاق می ‌شوند و حتی چربی خون‌شان هم بیشتر از بقیه تحت‌ كنترل است؟ هنوز راز این معما گشوده نشده، حتی جالب است اگر به این نكته دقت كنیم كه حذف چربی لبنیات هم تأثیری در كاهش وزن افراد نداشته است.

مطالعات انجام شده نشان می ‌دهد كه اگر فرد چاق بخواهد با كم كردن چربی لبنیات مصرفی‌اش، مقدار كالری دریافتی‌اش را كم كند، فایده چندانی نخواهد برد و این موضوع كمكی در كاهش وزن او نمی ‌كند. بنابراین بهتر است از حجم غذاهای سرخ‌شده و آماده‌اش كم كند تا از چربی لبنیات مصرفی‌اش.

شاید همه این تأثیرات را بتوان به تركیب مواد مغذی موجود در لبنیات نسبت داد. شاید همین تركیب اسرارآمیز باشد كه از لبنیات معجونی ساخته كه بتواند بیشترین فایده و كمترین ضرر را برای ما داشته باشد.

(کهن بوم)




تاریخ: چهار شنبه 6 ارديبهشت 1391برچسب:,
ارسال توسط کورش شیرازی
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 14
بازدید هفته : 135
بازدید ماه : 466
بازدید کل : 106944
تعداد مطالب : 547
تعداد نظرات : 77
تعداد آنلاین : 1


<-PollName->

<-PollItems->


Up Page